3D-konferens drog storpublik

Årets 3D-konferens på Elmia Subcontractor, med världsnamn inom området, drog storpublik under tisdagen, från alla delar av industrin. – Vi ligger efter i Sverige. Nu gäller det att vi tar vara på tekniken och förstå hur man ska använda den, sa en av åhörarna, Jonas Almgren på designavdelningen Volvo Cars.

Det är inte många i publiken som räcker upp handen när konferensens öppningstalare Terry Wohlers undrar hur många som anser sig kunniga inom additiv tillverkning. Men intresset att lära sig är desto större, vilket även visas i Wohlers årliga globala lägesrapport.
– Vi ser ett otroligt intresse globalt från alla håll just nu. Såväl småföretag som stora bolag och myndigheter – alla försöker förstå och ta till sig tekniken, säger han.

Terry Wohlers är världens främsta auktoritet inom 3D-printning och additiv tillverkning. Han arbetar som föreläsare och rådgivare för storföretag som ABB, Airbus, Apple, Ericsson, Nike och NASA. Under sin föreläsning på Elmia Subcontractor passade han bland annat på att ge några råd till den svenska industrin.
– Tro inte på allt ni läser om additiv tillverkning. Media ger ibland en felaktig bild av vad som är möjligt. Utbildning, forskning och prövning är a och o. Och testa vad som är bäst för just ditt företag innan du gör stora investeringar.

Föreställningarna om vad additiv tillverkning är och innebär är många, och stämmer som sagt inte alltid. Konferensens andre talare, Olaf Diegel, professor i produktutveckling vid Lunds Universitet, slog hål på en rad myter.
– Den additiva tillverkningen kommer till exempel inte att slå ut andra metoder. Visst kan det allra mesta 3D-printas, men det betyder inte att det alltid är det bästa sättet. Däremot är fördelarna fantastiska. Använd tekniken, lek med den och lär er vad som är möjligt! 

Många av konferensens åhörare är överens om att det är dags att ta det där steget nu.
– Det här är ett tekniksprång och Sverige ligger ju lite efter. Men jag tror att det här är början på ett stort steg för svensk industri, om man nu verkligen tar chansen och satsar, säger Andreas Sundberg, marknadschef Partille Tool Trading.

Publicerad
2014-11-12
Bilder