Pitch-it!-checken gav muskler och resultat

QTechs pitch om deras planer mot nya, internationella marknader gav en check på 250 000. Ett halvår senare har de två riktigt spännande kunder på gång. 

Anderstorpsbaserade QTech var ett av sju företag som deltog i Pitch it! under Elmia Subcontractor 2016. Deras pitch om planerna att växa utomlands – i Norge, Finland och Danmark – gillades av juryn och belönades med en check på 250 000 kronor. Ett välkommet tillskott som bolaget matchade upp med lika mycket till och sedan dess har använt för att jobba in sig på de nya marknaderna.

– Det är tufft att försöka växa internationellt när man är liten företagare. Det tar dubbelt så lång tid och kräver dubbelt så mycket resurser än vad man först tror. Så detta har varit ett jättebra tillskott, berättar Glenn Wilander, vd QTech.

Den sammanlagt halva miljonen används för att bekosta två konsulter och ett konsultbolag som hjälper bolaget med marknadsföring och att hitta prospekt i de olika länderna. Och redan efter sex månader har arbetet gett resultat.

– Det har gått bra. Vi har fått två nya kunder som kan bli något väldigt bra i framtiden, säger Wilander och menar att en noggrann strategi och tydliga mål är a och o för att lyckas med en liknande satsning.

– Ett tips är att man verkligen sätter sig ner och funderar tillsammans på företaget – hur vill vi göra detta och vad vill ha ut av det? Där har man mycket vunnet, och då kan det bli riktigt bra.

Se klippet från Pitch It - 2016

Annonser: