Harriet Lidh, Lidhs Verktyg: ”Vi har blivit en bättre leverantör”

Det har varit en lång och krokig väg. Stundtals jobbigt och ibland ekonomiskt kostsamt. För drygt tio år sedan valde Lidhs Verktyg att börja exportera – och vd Harriet Lidh ångrar inte valet för en sekund.
– Det fanns inga andra alternativ och företaget skulle inte vara där det är i dag om vi inte hade tagit det beslutet, säger hon. 

När Lidhs Verktyg 2004 gjorde sin första exportaffär var det inte för att de ville. Det var helt enkelt nödvändigt för att inte behöva dra ner på verksamheten. Marknaden i Sverige var på väg att förändras och bara något år tidigare hade systerbolaget Swepart Verktyg påbörjat en liknande resa.

De båda företagen ingår i koncernen VA Automotive och utgör tillsammans affärsområdet VA Tooling med sammanlagt 100 anställda. Under åren fram till 2004 hade flera av deras kunder flyttat delar av sin verksamhet utomlands.
– I princip hade vi bara tre slutkunder kvar på den svenska marknaden och det var i stora drag från fordonsindustrin. Om de inte har kontinuerliga projekt blir det luckor för oss som gör verktyg, säger Harriet Lidh.

Snabba affärer
Det var pang på direkt. Utan någon större konsekvensanalys eller med en exportorganisation i ryggen. Något sådant fanns det varken tid eller pengar över för. Dessutom, menar Harriet Lidh, kan det bli alldeles för segt och långdraget med för mycket planerande.
– Det är klart att vi sprang på svårigheter, men jag är samtidigt lite rädd för att analysera för länge och inte komma framåt. Vi gjorde några snabba affärer direkt, vilka vi så här i efterhand kunde ha gjort annorlunda. Då hade vi säkert sparat mycket pengar, men å andra sidan hade vi inte kommit i gång lika snabbt, säger hon.

Kulturkrock i Tyskland
Fokus låg på den europeiska marknaden. Polen, Spanien, Litauen, Slovakien och Belgien för att ta några exempel. Men snabbt blev Tyskland det mest intressanta landet tack vare en enorm marknad för verktygsprodukter.

Dessutom är svenska underleverantörer populära i Tyskland och företagskulturen är snarlik den svenska. Men, berättar Harriet Lidh, svenskar ses som lite blåögda i Tyskland, medan tyskar gärna vill ha kontroll över hela processen.
– Om vi beskriver hur tidsplanen för verktygen ser ut, är det självklart för mig att jag säger sanningen. Därför har det blivit några konstiga diskussioner och de har personligen gått ut i verkstaden för att se så att det stämmer i detalj, säger hon.

Håll koll på avtalen
Den andra skillnaden är avtalen. Vid en affär med ett tyskt företag upprättas gedigna avtal, men samtidigt avtal som oftast är skrivna envägs. Om du inte har koll på vad som står i avtalet kan det kosta dig efteråt.
– Det finns ingen pardon om det blir någon tvist och ingen tanke på dig personligen. I Sverige är branschen liten och de flesta känner varandra. Men de gör inte det, säger Harriet Lidh.

Värdefulla lärdomar
Frågan är då om det var ett lyckat drag för Lidhs och Swepart att börja exportera. En fråga som inte har något enkelt och tydligt svar. För även om exportandelen ökat med åren har långtifrån alla affärer varit lönsamma.
– Det har varit väldigt lyckosamt så till vida att det har berikat företaget och att vi förhoppningsvis har blivit en bättre leverantör. Vi har fått ett mer strukturerat arbetssätt genom att arbeta med de tyska företagen och har därmed höjt vår nivå.
– I takt med att åren gått har vi lärt oss hur vi ska ta betalt. Lönsamma affärer, det gör man inte i början. I samband med bildandet av VA Tooling har samtidigt företagens gemensamma kapacitet och kompetens blivit intressantare på den globala marknaden, säger Harriet Lidh.

Läs mer om företagen som har gjort en liknande resa!

Lidhs Verktyg
Smålands Stålgjuteri