Utveckling nonstop

Fristads PlastMångdubbel återvinning, smart digitalisering och att lyssna på vad kunden borde ha sagt. Det är lite av vad som rör sig i Christian Forsströms hjärna, där det sällan står still.

Det var egentligen inte meningen att Christian skulle bli kvar i Fristad. Han gick ut från el-tele tekniska linjen på gymnasiet som bäst i klassen och hade siktet inställt på världen.

– Jag skulle bara hjälpa pappa lite i företaget. Det var 1985, sedan rann tiden iväg och jag tycker fortfarande att det är lika roligt.

Drivs av nya idéer

Idag är Christian utvecklingschef på Fristad Plast och driver familjeföretaget vidare tillsammans med sin bror Niclas som är vd. De är väldigt olika, men kompletterar varandra bra.

– Vi har alltid något nytt på gång, vill alltid ett steg längre. Min motivation ligger inte i ekonomisk vinning. Jag letar hela tiden nya idéer och utveckling framåt. Försöker hitta framtiden, säger Christian.

7 cykler återvinning

Ett exempel på den drivkraften är den forskning som han och företaget har gjort tillsammans med RISE (Research Institutes of Sweden). Under 2,5 år har man provat – på plats i fabriken i Fristad – i hur många cykler det är möjligt att återanvända samma material (en nylon med långa molekylkedjor), med bibehållen kvalitet ända ner på molekylnivå.

– Vi har klarat sju cykler med exakt samma molekyler hela vägen, säger Christian och berättar att detta visar att det lönar sig att köpa dyrt material av hög kvalitet i stället för billigt, som många kunder efterfrågar.

– Man kan säga att kunden skulle kunna hyra plasten av oss, lämna tillbaka de gamla produkterna och få nya igen av samma material. Ett slutet system som sparar både miljön och kundens pengar.

Bästa kunden utmanar

För Christian handlar allt om utveckling. Även när det gäller att hitta det optimala samarbetet.

– Den perfekta kunden skulle kunna vara den som passar i vår befintliga maskinpark, men det är precis tvärtom. I stället är det den som väcker vår nyfikenhet, så att vi satsar ny teknologi, nya maskiner och ny personal för att utveckla en ny gren i vår tillverkning. Det har vi gjort många gånger.

Digital optimering

Fristad Plast var också tidiga med digitalisering (började redan på 90-talet). Idag är hela produktionen uppkopplad och sedan ett år tillbaka visas statistik om hela tillverkningsprocessen i realtid på en stor skärm i fabriken.

– Tack vare att alla hela tiden har koll på resultaten har vi ökat kapaciteten med över 10 procentenheter och idag ligger OEE på nära 85 procent. Så i stället för att sätta in två nya maskiner gör vi lika mycket jobb ändå, genom att använda dem vi har optimalt. 

Uppkopplat och lyhört

Christians drömkund är den som man kan koppla upp allting med, så att det bara flyter. – Vi jobbar med affärssystem där man enkelt kan implementera kopplingar mellan olika parter och då kan man utveckla det hur långt man vill, säger han och tillägger att mjukvara som lyhördhet också är viktigt.

– Jag tror på att lyssna på kunden. Men inte på det sättet att bara göra som kunden säger, utan att göra som de borde ha sagt. Att vi vill kundens framtid, säger han och förklarar:

– Jag kan mycket om material, miljöaspekter och framtidens teknologi, och kan inspirera och styra in kunden på ett helt nytt spår mot en starkare framtid.

Ambassadörer 2019

Läs intervjun med Linda Fransson

Läs intervju med Daniel Larsson