Så tar du rygg på Greta

Ingen kan ha undgått miljöaktivisten Greta Thunbergs framträdande i Davos i januari. Trogen sina ideal tog hon tåget till de schweiziska alperna. Nu pågår flera projekt som ska underlätta tågresandet i Europa. Utmaningarna kopplade till projekten kommer att lyftas av den samlade branschen på Elmia Nordic Rail 2019.

Tåget och hela dess ekosystem går en ny framtid till mötes.

I november beslutade EU-parlamentet att förenkla resandet med tåg inom Europa och i det så kallade januariavtalet ger regeringen Trafikverket i uppdrag att upphandla nattåg till Europa – allt för att av miljöskäl flytta resenärer från exempelvis flyg och bil.

Men det finns utmaningar. Exempelvis skiljer sig både el- och signalsystem åt mellan länder och än saknas möjligheten att på ett enkelt sätt boka tågbiljetter mellan destinationer i olika länder. Den som på egen hand söker efter resor mellan exempelvis Stockholm och större orter som Milano eller Amsterdam på samma sätt som man gör via sajter som flygresor.se eller liknande inser snart att det inte låter sig göras så enkelt. Det pågår dock ett arbete på europeisk nivå för att förenkla detta.

Men räcker det för att öka tågresandet bland affärsresenärer?

– Jag tror det blir svårt att flytta affärsresenärer till tåg vid längre resor. Då kommer det av tids- och effektivitetsskäl att krävas höghastighetståg, säger Lotten Fowler, General Manager på Swedish Business Travel Association.

Även branschen jobbar gemensamt för att hitta nya lösningar som underlättar europeiskt resande med tåg. I väntan på att dessa ska ha full effekt har färdsättet ändå en viktig roll att spela för affärsresenären, här och nu.

– Många företag har önskemål om att ersätta hyrbilen med tåg den sista sträckan från flygplatsen fram till den verkliga slutdestinationen, men det är svårt eftersom det ännu inte fungerar att boka tåg på ett bra sätt i alla länder och på alla sträckor samtidigt som man bokar flygresan, säger hon.

Läs mer om Nordens mötesplats för transport och infrastruktur

När det gäller just resebokning över nationsgränser ligger tåget av historiska skäl långt efter flyget, men framför allt Sverige, Tyskland och Frankrike har gjort en del för att förenkla. Och så snart bokningssystemen är på plats ökar möjligheterna för tåget.

– Då tror jag också att stora delar av turistresorna kan flyttas över till tåg, säger Lotten Fowler.

Möjligen har den överflyttningen redan börjat. Enligt Ivan Karlsson på Centralens Resebutik i Kalmar såldes dubbelt så många utrikes tågresor under 2018 jämfört med 2017 och i januari i år sålde företaget fyra gånger fler resor än året innan. Trenden märks också hos andra aktörer på resemarknaden.

Elmia Nordic Rail 2019 kommer frågorna om förenklat internationellt resande med tåg att vara ett av många diskussionsämnen som transportbranschen tar sig an.

Elmia Nordic Rail 2019 är den enda renodlade mässan i Norden och är en internationell mötesplats för allt inom järnvägstransport. Boka din plats redan nu.

 

Publicerad
2019-04-29
Bilder
Nu pågår flera projekt som ska underlätta tågresandet i Europa. Utmaningarna kopplade till projekten kommer att lyftas av den samlade branschen på Elmia Nordic Rail 2019.