Branschen laddar för Elmia Lastbil

Elmia Lastbil börjar nu närma sig med stormsteg! Under fyra dagar i augusti kommer mässan att bli årets stora samlingspunkt för åkerinäringen i Sverige. Samtidigt avgörs den 39:e upplagan av Nordic Trophy.

Uppladdningen inför mässan pågår nu för fullt. När den öppnar onsdagen 22 augusti kommer över 400 utställare att finnas på det stora mässområdet för att visa vad branschen har att erbjuda för en kunnig publik.
– Det känns som om det är ett stort intresse för mässan och ett bra drag i branschen. Både inomhushallarna och uteområdena är i stort sett fullbokade, berättar Niklas Lundgren som är försäljningsansvarig för Elmia Lastbil 2018.

Även om Elmia Lastbil främst är en svensk mässa så finns det ett betydande internationellt inslag. Bland utställarna finns en hel del företag från utlandet. Det brukar också vara en en hel del internationella besökare och framförallt då från våra nordiska grannländer.

Uppkopplade tjänster

Uppkopplade tjänster är ett område där det hänt mycket under de senaste åren. Genom att fjärravläsa fordonsdata kan man bland följa bränsleförbrukning från kontorsdatorn, minska risken för oplanerade stopp och anpassa servicen till verkligt slitage.

Alla de stora lastbilstillverkarna erbjuder idag tjänster inom detta segment och på Elmia Lastbil visas senaste nytt. Alternativa bränslen är ett annat område där det händer mycket och samtidigt som det dyker upp nya leverantörer satsar många av de etablerade på att erbjuda nya alternativa bränslen.

Det som idag fått störst kommersiellt genomslag i Sverige är HVO som ju används i vanliga dieselmotorer, men samtidigt är det många som ser el som ett gångbart alternativ för framför allt stadsdistribution och soptransporter. Volvo ska också visa FL Electric på Elmia Lastbil.
– Det kommer också att finnas möjlighet att träffa experter och få mer djuplodande kunskap om förutsättningar och möjligheter med denna tekniklösning, berättar Christina Eriksson på Volvo Lastvagnar Sverige.

Under året ska de första eldrivna Volvo-lastbilarna att börja rulla hos pilotkunder. För tyngre och längre transporter visas en FH LNG med gasmotor. Här har försäljningen kommit igång och Christina berättar att det är ett stort intresse för denna lösning.

De första applikationerna ur nya generationen Scania för fjärrtrafik hade världspremiär på Elmia för snart två år sedan. Sedan dess har Scania också lanserat chassier för anläggning och distribution och motorprogrammet har förnyats med bland annat nya versioner av den klassiska V8:an.

Övriga tunga tillverkare som finns representerade i Sverige, Mercedes, MAN, DAF och Iveco kommer förstås också att visa senaste nytt i sina produktprogram.

39:e upplagan av Nordic Trophy

Utöver branschutställningen, som är mässans huvudnummer, så blir det många andra aktiviteter under årets stora branschsamling i Jönköping. På mässans finaldag avgörs den 39:e upplagan av Nordic Trophy som ju är något av ett öppet nordiskt mästerskap för customiserade lastbilar.

Publiken ska här utse sina favoriter, de tio bilar som fick flest publikröster i fjolårets tävling återfinns i Mästarklassen och dessutom nomineras ett hundratal bilar i Utmanarklassen.

Vid sidan av huvudtävlingen utses vinnare i många sidoklasser och en av dem är Bästa Påbyggnad där representanter för chassitillverkarna och Lastfordonsgruppen ingår i expertjuryn.

Här tittar man i första hand på byggnationen och en av dem som anmält sitt ekipage för att tävla i denna klass är Micael "Micke" Persson som kör för Johan Elmblads Åkeri i Trekanten utanför Kalmar.

I grunden ser hans Scania R580 med byggnation och släp från Eksjö Maskin & Truck ut som ett flisåk, specat för 74 ton, men för att också kunna transportera de stora granitblock han gjorde med föregångaren (med fast flak) har byggnationen och släpets ram förstärkts. Och för att spänna fast lasten används Extes TU-spännare.
– Jag och åkeriet funderade en del innan vi kom fram till denna lösningen. Samtidigt som vi ville kunna köra de granitblock som jag gjorde med den förra bilen så ville vi bli mer flexibla och vi är mycket nöjda.

– Under vintern har det blivit mycket flis. Nu när det börjar närma sig sommaren räknar jag med att det blir mer granit och för ett par dagar sedan körde jag stora betongblock, säger Micke som ser fram emot att tävla i Nordic Trophy.

 

Publicerad
2018-06-01
Bilder
FL Electric som har en elmotor på 185 kW, ett vridmoment på 425 Nm och en beräknad räckvidd på upp till 30 mil tillhör de nyheter som Volvo visar på Elmia Lastbil.
FL Electric som har en elmotor på 185 kW, ett vridmoment på 425 Nm och en beräknad räckvidd på upp till 30 mil tillhör de nyheter som Volvo visar på Elmia Lastbil.
FL Electric som har en elmotor på 185 kW, ett vridmoment på 425 Nm och en beräknad räckvidd på upp till 30 mil tillhör de nyheter som Volvo visar på Elmia Lastbil.
FL Electric som har en elmotor på 185 kW, ett vridmoment på 425 Nm och en beräknad räckvidd på upp till 30 mil tillhör de nyheter som Volvo visar på Elmia Lastbil.
Det Scania-ekipage som Micael "Micke" Persson kör för Elmblads Åkeri, en utmanare, med en flexibel byggnation, för bland annat flis- och granitkörning (!) i Nordic Trophy.
Det Scania-ekipage som Micael "Micke" Persson kör för Elmblads Åkeri, en utmanare, med en flexibel byggnation, för bland annat flis- och granitkörning (!) i Nordic Trophy.
Det Scania-ekipage som Micael "Micke" Persson kör för Elmblads Åkeri, en utmanare, med en flexibel byggnation, för bland annat flis- och granitkörning (!) i Nordic Trophy.
Det Scania-ekipage som Micael "Micke" Persson kör för Elmblads Åkeri, en utmanare, med en flexibel byggnation, för bland annat flis- och granitkörning (!) i Nordic Trophy.