Säker lastning i skogen med HiVision

Ett nytt virtuellt system med fyra utplacerade kameror – lanserat av Hiab – förenklar vardagen för alla timmerbilsförare. I fortsättningen slipper föraren att kliva över i kranhytten. Med Hiabs nya HiVision-system styrs i stället virkeskranen inifrån lastbilens passagerarsäte med hjälp av VR-glasögon och manöverspakar.

Hiab medverkar på Elmia Lastbil den 24–27 augusti. Då får mässans besökare tillfälle att testa HiVision-systemet. Hiab ställer ut en skogsbil utrustad med den här sinnrika konstruktionen. Dessutom finns det en simulator som ger en perfekt autentisk känsla av systemet. När glasögonen åkt på är det som att sitta mitt ute i det svenska skogslandskapet.
– Bakgrunden till konceptet är att vi ville förbättra förarmiljön och framför allt öka säkerheten. För oss är det prio ett, säger Hans Winscher som är Business Manager för Hiab i Sverige och Norge.

Att hoppa mellan lastbilen och kranhytten är inte bara tidsödande. Det har även sina risker. I synnerhet vintertid med isiga trappsteg och avsatser. Med Hiabs virtuella lösning slipper man dylika språng. Föraren sätter sig i passagerarsätet där manöverspakarna för kranen finns, tar på sig VR-glasögonen (VR betyder Virtual Reality) och får i realtid en vidvinkelbild presenterad från fyra kameror placerade där normalt timmerbilsföraren sitter och manövrerar kranen. Kamerorna skapar tillsammans en realistisk 240-gradersvy för användaren.
– Testerna i såväl Sverige som Finland har utfallit mycket positivt. Vi hade kanske förväntat oss en längre tillvänjningsfas, men förarna som provat har anammat systemet så gott som omgående, berättar Hans Winscher.

Svårast att trimma in var djupseendet. Den lodräta bedömningen upplevdes inledningsvis som vansklig. När utrustningens stereoskopiska kameror provades ut krävdes millimeterprecision för att ställa in det optimala avståndet dem emellan. Eftersom kamerorna är kranoperatörens ögon måste synfältet kännas helt naturligt.
– Till slut hittade vi rätt. Nu ger kamerorna exakt rätt återgivning. Även vid dålig sikt, säger Hans Winscher.

Några andra saker ni upptäckt i samband med testerna?

– Vi har märkt en tendens att förarna kör något hårdare än normalt. En avfjädrad kranhytt skakar till om stockarna råkar slå emot. Styr du kranen från lastbilshytten uppstår ingen fysisk kontakt. Du sitter dessutom i en tystare miljö. Det bidrar säkert till att man omedvetet kör lite tuffare, tror Hans Winscher.

Med Hiabs tredimensionella styrsystem blir kranhytten överflödig. Vilket är ännu ett plus.
– Det är oerhört viktigt att ta hänsyn till miljön och minimera skadorna på marken. Jakten på kilon pågår oavbrutet. I det här fallet skalas det av flera hundra kilo på en gång i och med att kranhytten inte längre behövs, framhåller Hans Winscher.

Publicerad
2016-08-03
Bilder