Smarta Byggnationer

De nordiska påbyggarna håller högsta internationella standard. Tack vare en ständigt pågående dialog med åkarna och den höga andelen en- och fåbilsåkerier ligger de nordiska påbyggarna i toppklass när det gäller att ta fram och förverkliga nya smarta fordonsidéer.

Läs pressreleasen om Smarta Byggnationer

 

Medverkande företag
GEHAB Kvalitetspåbyggaren AB, U402:17
Problem: Lastsäkring
Lösning: Med hjälp av en rostfri special kantprofil försedd med många olika surrningsmöjligheter kan lasten säkras. Detta utvecklasdes genom samarbete mellan försäljnings-och konstruktionsavdelningen.

JOAB, U701:11
Problem: Containerplacering vid trånga utrymmen.
Lösning: Genom en nydesignad containerrotator som även går att eftermontera på befintliga kunders bilar.  Företagets tekniska team har utformat en lätt, smidig och robust rotator för alla vikarmsliftarna.

Jonsson Lastvagnar AB / CHEREAU, U701:21
Problem: Utvecklingen av kyl-och frysbilar behövde ett steg framåt gällande områdena säkerhet, transportkvalitet, arbetsmiljö och ekonomi.
Lösning: Vi skapade och byggde in en mängd smarta detaljlösningar som t.ex. automatisk luftridå samt 360 graders kamera, av vilka flera är unika för Chereau som byggt skåpet. Bilen är kundsåld till Stefan Larssons Åkeri AB som är transportör åt Maserfrakt, och det 9,35 meter långa skåpet är byggt på en Volvo FM410 6x2x4.

Kilafors Industri AB, U801:11
Problem: Anpassning av lastväxlartippen på bästa sätt för att kunna lasta mer inom ramen för de nya totalvikterna.
Lösning: Genom att montera en hydrauliskt skjutbar boggie på lastväxlarvagnen. När beslutet om totalviktshöjning till 64 ton kom, och med nya förutsättningar beträffande axelavstånd, så satte sig Hans Englund som säljer Kilafors produkter, tillsammans med konstruktörerna i Kilafors och tittade på hur man skulle kunna uppnå de axelavstånden som krävdes.

Ory AB, U801:11
Problem: Lasta alla typer av gods.
Lösning: Via vänster sida och bakifrån kan fordonet användas precis som vilken skåpbyggnation som helst. Helhöga skåpdörrar på vänster sida och bak öppnas via handkraft. På höger sida har en halvhög fast sida monterats och mot den monterades en hydrauliskt vinschbar överdel som kan sänkas ned och bli hängande efter höger sida vid lastning. Tillsammans med Bertil Anderssons Åkeri växte denna smarta byggnation fram

PLS & Sala Kaross AB, U602:13
Problem: Höga bränslekostnader
Lösning: Vi har tillsammans med Erik Alfredsson jobbat med att få ner inlastningshöjden. Den är nu bara 1,09 meter i körläge på ett medium chassi. Sidorna har täckts in med kjolar, som anpassats vid sista axeln pga. draget som ligger 1,40 m in under skåpet. Det har även monterats en bakgavellift på skåpet.

SLP AB, U801:15
Problem: Ökad nyttolast, tippstabilitet, smidighet och flexibilitet för semitrailer.
Lösning: Skjutbar king-pin, 4-axlad (sista utskjutbar), justerbara lemmar på flaket (30-54kbm), ny flakkonstruktion (Arc design). Togs fram i samarbete med Wagnfabriken AB, SSAB, Mellstadragarn AB och Ericson Bil.

Specialkarosser AB, U602:10
Problem: Maximera lastvolymen i byggnationer med hydrauliskt drivna mellanplan.
Lösning: SKAB har konstruerat ett mellanplan som bara är hälften så tjockt som tidigare lösningar, och som samtidigt har samma bärighet och styrka. Det tunna planet ger mer utrymme för luften att cirkulera runt lasten.

 

översikt