Branschen ger inte upp kampen mot nya skatten

Husbilsbranschen fortsätter arbetet med att stoppa den nya fordonsskatten på nyregistrerade husbilar som trädde i kraft den 1 september.

– Det är orimligt att en husbil ska beskattas lika mycket som en bil som går 2,5 gånger så långt på ett år, säger Mikael Blomqvist, teknisk sakkunnig på Husvagnsbranschens riksförbund HRF.

Det finns en given snackis på Elmia Husvagn Husbil i år. Den 1 september trädde den nya beskattningen på nyregistrerade husbilar i kraft, och det märktes extra tydligt att frågan berör på HRF:s hearing som arrangerades under premiärdagen. I panelen fanns företrädare från såväl branschförbundet som Husbilsklubben, Svensk Camping och Caravan Club. Samtliga var överens – skatten är ett hårt slag mot husbilsbranschen, men också orimligt.

– Vi är väldigt brydda och oroliga, säger Tomas Haglund, ordförande i HRF, och påpekar att det endast är Sverige – av alla EU-länder – som har tolkat det nya WLTP-direktivet på det här sättet.

Mikael Blomqvist fyller i:

– Det är inget annat land som tar ut vägtrafikskatt på CO2 på husbilar. I länder där detta har diskuterat har alla antingen skjutit på införandet eller kommer att göra det. Tyskland exempelvis skattar inte på koldioxid alls, utan på totalvikt och Euro-klassning, säger han.

Det är något som HRF skulle önska vore fallet även i Sverige.

– Det låter rimligare att en äldre husbil som släpper ut mer koldioxid har högre skatt än en ny, miljövänligare bil, säger Mikael Blomqvist.

Under hearingen hänvisade Mikael Blomqvist bland annat till en norsk undersökning från i fjol som jämförde husbilens utsläpp mot andra semesterformer. Undersökningen visade att husbil är ett av de mest miljövänliga sätten att semestra på.

– En genomsnittlig husbilsresa släpper ut 300 gram per dag. En charterresa innebär den dubbla mängden, flyg till storstad 400 och reser man med färja är det hela 4 000. Så om man sammanfattar det kan man säga att det enda sättet att minska utsläppen på är att stanna hemma eller att köpa ett tält för att tälta i skogen, säger Mikael Blomqvist och fortsätter:

– Och jag är övertygad om att kundgruppen som nu kör husbil inte tältar framöver utan i stället åker färja eller flyger charter. Frångående av husbil kommer alltså innebära en högre klimatpåverkan.

Trots att skatten redan har införts kommer HRF, med stöd av branschen i stort, att jobba vidare för att beslutet ska återkallas.

– Vi stannar inte vårt arbete utan vi jobbar mot att få till en förändring. Det börjar också bli alltmer politisk aktivitet kring frågan, säger Mikael Blomqvist.

Tomas Haglund:

– Man vet inte vad man ska tro. Men all fakta bekräftar att vi har rätt i det vi säger, och sätter vi bara oss och diskuterar i lugn och ro kan vi komma fram till rätt beslut. Vi måste tro att vi kan vända detta, säger han.

Publicerad
2019-09-11
Bilder