Astella är Adrias nya innovativa high-end-produkt

Adria är stolta över de steg som de tagit de senaste åren och lyfter fram att de gått från att operera i ett lågprissegment till att idag vara ett innovationsföretag som ofta är först ut på marknaden med nya idéer.

- Vi har tagit väldigt långa steg de tio senaste åren, säger Peter Blomqvist, VD på Adria. Vi sätter stor vikt på att vara innovativa inom branschen och är marknadsledande inom husvagn och husbil, fortsätter han.

Tillsammans med marknadschefen Vidar Donner betonar han att Adria till exempel var först ut med att ta fram en lösning med panoramafönster och frontkök.

- Vi har testat mycket nytt. Vi tycker att det är viktig att vi har en prisvärd, bra produkt i varje kundsegment till våra kunder.

Det är här deras allra senaste nyhet, Astella, som Sverigelanserades på Elmia Husvagn Husbil, kommer in i bilden. Astella väckte mycket uppmärksamhet på mässan och efter efter världslanseringen i Düsseldorf har vi verkligen fått den attraktionen vi ville ha, berättar Peter. De har sålt många av den redan och ännu fler här på Elmia Husvagn Husbil fortsätter han.

- Vi saknade en high-end produkt inom husvagnarna – det har vi nu, fortsätter Vidar. Vi ville hitta något unikt för dem som använder husvagn mycket men som ändå vill ha något som liknar ett fast boende – där är Astella den perfekta kombinationen.

- Precis, designen med mjuka linjer är på plats och med en fantastisk rymd tack vare de stora dubbeldörrarna har vi skapat en helt unik produkt och panoramadörrarna och fönstren ger ett fantastiskt ljusinsläpp fortsätter han. Serien består av tre versioner, 704 HP, 904 HP och 754 DP.

På tio år har det hänt väldigt mycket hos Adria.

- Förr räckte det med att man hade fem, sex olika modeller men nu måste man ha ett brett modellprogram – och se till att man gör det bra i just det specifika segmentet. Vi har bredden, det är svårt att svara upp mot vår bredd, fortsätter han. Skandinavien är vår största marknad. Adria tar fram produkter för den svenska marknaden som säljs i Sverige, med Skandinavien i fokus, inte tvärt om som många andra leverantörer gör, fortsätter Peter.

På frågan om de märkt av osäkerheten i branschen så anser han inte att det märks av så mycket men att det är en stor branschproblematik.

- Vi behöver klara besked från politiken, så att vi som bransch kan anpassa oss efter det regelverk som kommer att gälla. Osäkerheten som har byggst upp kring skatten gynnar inte någon, nu måste politiken peka ut vägen framåt, betonar Adrias VD starkt.

Plåtisar fortsätter att växa

Likt många andra leverantörer i branschen har Adria också märkt av en ökad efterfrågan av plåtisar.

- Från början var plåtisar ett nischsegment, men nu är det ett nischsegment som har blivit rätt stort. Det är ett nytt spännande tillskott till branschen och vi har fått nya kundgrupper – vilket är riktigt roligt, berättar Peter. Efterfrågan och utbudet av plåtisar blir större och större och även husbilarna blir kortare och kompaktare för att motsvara efterfrågan. På mässan premiärvisar de sin nyhet Twin Axess inom just plåtisar. En nyhet som Adria tror starkt på, betonar Vidar avslutningsvis.

Publicerad
2019-09-17
Bilder
Adrias nya unika Astella
Adrias VD; Peter Blomqvist och Vidar Donnar har haft en god försäljning och många lyckade möten på mässan