Stort intresse för det mobila livet

Under fem dagar samlades aktörerna i branschen för att visa 2019 års nyheter på Elmia i Jönköping. Intresset för det mobila livet är fortsatt stort och husvagnarna förväntas öka sin försäljning under kommande år.

Nästa år stiger husvagnsförsäljningen i Sverige, det visar en färsk branschundersökning* som Elmia Husvagn Husbil låtit göra. Enligt branschens återförsäljare vänder husvagnarna upp 2019 med 1,8%. När branschen får sia om framtiden utkristalliseras några tydliga tekniktrender: Lättare fordon, utvecklad batteriteknik och mer digital teknik i husvagnarna och husbilarna är att vänta.

På mässan var de flesta varumärken representerade. För första gången på Elmia Husvagn Husbil presenterade Bergholm samtliga av sina varumärken.
– Mässan är årets viktigaste händelse. Dels får vi en temperaturmätning på säsongen och dels använder vi mässan i utbildningssyfte för våra återförsäljare. Och så träffar man rätt folk här, så vi kommer tillbaka nästa år, säger Patrik Jonsson, delägare och försäljningschef, Bergholm Jonsson Holding.

Förra året släppte Hobby den populära barnkammarvagnen 515 UHK med en så kallad dropdown-säng. I år visade de en vagn med samma smidiga sänglösning, 515 UHL fast med enkelsängar framtill.
– Mässan är jätteviktig för varumärket och för att visa att vi finns, samtidigt som det är en konjunkturmätare. Går det bra på mässan bygger vi upp orderläget inför resten av säsongen, säger Håkan Jägmar, koordinator, Hobby.

En mässa fylld av aktivitet

De populära seminarierna med rådgivning från Husbilsskolan och reseinspiration från Gone Camping lockade stor publik.
– Det säljs runt 7 000 husbilar varje år, så det finns massor av frågor att besvara av nya eller erfarna husbilsägare. Mässan är ett perfekt forum att vara på för att ge råd och tips, samtidigt som vi har väldigt roligt! säger Stefan Janeld, chefredaktör på tidningen Husbilen Test och expert på Husbilsskolan.

Liksom tidigare år var det fullbokat på den populära mässcampingen där omkring 7000 personer bodde.
–  Vi på Elmia är väldigt nöjda med årets mässa. Vi vet sedan tidigare att ett valår innebär något färre besökare. Trots valåret besöktes mässan av 34 502 besökare. Flera av utställarna uppger att de slog tidigare försäljningsrekord, säger Klas Brandt, projektledare för Elmia Husvagn Husbil.

 

Varmt välkommen igen 11–15 september 2019!

 

*Undersökningen genomfördes under augusti 2018 och bygger på information från återförsäljare som motsvarar 80 procent av den svenska försäljningen.

Publicerad
2018-09-09
Bilder