Varumärket Weibulls jubilerar på Elmia

Det är 150 år sedan Weibulls startade sin verksamhet. Företaget som under åren växt till ett stort trädgårdsföretag, är ett stycke svensk trädgårdshistoria.

Det var för 150 år sedan som Walfrid Weibull gav ut sin första frökatalog. Verksamheten expanderade snabbt med vetenskaplig förädling av fröer och en organiserad försäljning. I slutet av 1970-talet sålde man miljontals fröpåsar varje år.

-2008 köpte Econova verksamheten och idag är vi en av nordens ledande aktörer inom trädgård, säger Isac Svärd som är produktutvecklare inom jordsegmentet på företaget.

Likt de flesta företag idag ligger fokus på att växla om och bli så miljövänligt som möjligt. Det gör man både genom att utveckla sortimentet och förpackningarna. Bland annat har man tagit fram en jord med biokol och även förbättrat den torvfria jorden, som utsågs till ”Årets Trädgårdsprodukt” för några år sedan. Men kanske är den största utmaningen att hitta ett alternativ till plastsäckarna som jorden levereras i.

-Biologiskt nedbrytbara material fungerar dåligt till jord och återvunnen plast skiftar väldigt i kvalitet. Men vi tittar på flera andra lösningar och har bland annat börjat leverera jord i större mängder direkt till kunderna, berättar Isac Svärd.

Publicerad
2019-09-26