Utställarguide


Checklista - Deadlines

Ju tidigare du gör dina beställningar desto smidigare går ditt mässdeltagande.

Nedan hittar du de viktigaste hålltiderna inför ditt mässdeltagande. Observera att varje deadline är absolut sista datum men du kan gärna göra dina beställningar i god tid innan.

Deadline

Aktivitet

Kontaktperson

omgående Hotellbokning

Boka boende online
Tel +46 36 15 22 22

6 Jan Monterservice
En avgift tillkommer om 50% på våra priser för beställningar inkomna efter 2017-01-12.
 
6 Jan Monterdesign
En avgift tillkommer om 50% på våra priser för beställningar inkomna efter 2017-01-12.
 
6 Jan Elmias utställarförsäkring

Hans Thunström, Länsförsäkringar
transport@lansforsakringar.se
Tel +46 73 964 27 50

6 Jan Elmia Transportservice Mikael Bergdahl, Thomas Friman
Tel +46 36 15 22 85,
+46 36 15 22 86
Fax +46 36 16 66 80
6 Jan Spedition/Transport Utrikes fairs.se@dbschenker.com
Tel +46 31 337 05 07

Öppettider - Entré

Datum Veckodag Tid
2017-01-27 Fredag 09.00-18.00
2017-01-28 Lördag 09.00-16.00


Mot uppvisande av personligt utställarkort kommer du in på mässan en timme före mässanas öppnande och får vara kvar en timme efter mässans stängning.


In- och utflyttningstider

Inflyttning

Datum

Veckodag

Tid

Vid frågor kontakta Informationen

2017-01-25 Onsdag 08.00-20.00 Servicebemanning 09.00-18.00
2017-01-26 Torsdag 08.00-20.00 Servicebemanning 08.00-20.00

Montrarna måste vara klara senast 26/1 2017 kl 20.00. Entré Syd får inte användas för in- och utlastning.

Utflyttning

Datum

Veckodag

Tid

Vid frågor kontakta Informationen

2017-01-29 Lördag 16.00-19.00 Servicebemanning 16.00-19.00
2017-02-30 Söndag 08.00-16.00 Servicebemanning 09.00-14.00

OBS! Kl 16.00 öppnas grindarna för utflyttning. Det gäller både inom- och utomhusutställare. Entré Syd får inte användas för in- och utlastning.


Utställarkort - Byggnationskort - Parkeringskort

För att tydligt visa din behörighet på mässan är det viktigt att bära kortet väl synligt under din vistelse på mässans område.

Utställarkort

Utställarkort används av monterpersonalen som arbetar i montern under mässan. Korten är personliga.
Utställarkorten beställer ni genom att skicka in er anmälan till:
Annica WretmanBOLIST.

Parkeringskort

Elmias parkeringsytor är försedda med parkeringsautomater. Utställare har möjlighet att beställa ett parkeringskort för SEK 192 (exkl. moms) per styck. Kortet är giltigt under hela utställningstiden (även under in- och utflyttning), och finns att köpa i Informationen i Lobby Syd.

Byggnationskort

Av säkerhetsskäl ska alla som arbetar med monterbyggnation ha ett byggnationskort. Byggnationskortet är enbart giltigt under in- och utflyttning.

Byggnationskort hämtar ni hos vakten vid leverensinfarten, det går även bra att hämta byggnationskort i Informationen i Lobby Syd.


Fakturering

Servicefakturor, entrékort, truckservice m.m. faktureras efter mässan. Betalningsvillkor för dessa är 20 dagar netto.
För samlingsmontrar gäller att samtliga kostnader debiteras huvudutställaren.


Din monter

Under mässan är montern din arbetsplats. Möjligheterna att utforma den är oändliga. Hur du väljer att designa din monter beror på ditt mål med mässan.

Vad är syftet med din medverkan på mässan? Detta är värt att tänka över. Vill du nå en stor eller liten målgrupp? Är ditt huvudsyfte att öka kunskapen om ditt varumärke hos alla besökare? Eller vill du nå en liten grupp? Svaren avgör hur du väljer rätt monter.

 

Elmia Monterservice och Monterdesign

Du kan få hjälp att designa rätt monter. Elmia Monterservice har färdiga monterpaket med all basutrustning monterat och klart när du anländer till mässan. Kontakta Elmia Monterservice för mer information. Vi hjälper dig att ta fram ett förslag på färdig monter och ett kostnadsförslag i god tid före mässan.

Du kan redan nu titta i vår produktkatalog för att se vilka övriga tjänster och vilken utrustning vi har att erbjuda.

 

Text och Bild

En bra skyltning behövs för att förstärka intrycket av din monter. Elmia Text och Bild kan hjälpa dig med logotyper, skyltar m.m.

 

Viktiga deadlines

Det är viktigt att du beställer utrustning och service i god tid före mässan. Skicka beställningen till Elmia före den 6:e Januari, så att vi kan tillmötesgå dina önskemål. Beställningar efter det datumet kan inte garanteras.Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.

OBS! Det tillkommer en avgift om 50% på våra priser för beställningar inkomna efter 2017-01-12.

Undantag gäller artiklar i vår mässhop och blomsterbutik.

 

Monterväggar

Avskiljande monterväggar uppförs av Elmia om inte annat aviseras

Om du inte behöver väggar kan du kryssa i en ruta i vår prislista. Eventuell återställningskostnad för skador såsom borr- och skruvhål, klammerborttagning, tejprester och återställning av egenhändigt målad vägg debiteras enligt gällande prislista.

 

Stödväggar

Vänligen uppmärksamma att avskiljande väggar längre än 4 meter kräver en stödvägg av säkerhetsskäl. Om din monter är längre än 4 meter, byggs en vinkelrät (1 meter) stödvägg ut i montern. Denna får ej tas bort! Fråga gärna Monterservice om råd för byggnationer med hjälp av våra väggar, t.ex. pentry-/förrådsbyggnation eller konferensutrymme.

 

Internet, telefoni, kommunikation

Internetuppkoppling, datorer, telefon, AV-teknik, o.s.v. - Vi kan tillgodose ditt behov av såväl analoga som digitala system.

Elmia erbjuder utställare och besökare fri tillgång till Elmias Wi-fi-nät. För bästa driftsäkerhet av Internet rekommenderar vi trådburen anslutning, särskilt vid behov av kommersiell uppkoppling mot internet.

Se Elmias Servicekatalog och prislista för mer information.

 

Elmia Mässhop

Vid inflyttningen samt under hela mässan finns det möjlighet att komplettera med det som eventuellt saknas, i Elmias Mässhop som finns i Informationen i entréhallen.


Utställarförsäkring

Som mässarrangör vet vi att försäkringsskydd är viktigt. Med Elmias utställarförsäkring får du ett tryggt mässdeltagande och kan fokusera på dina säljaktiviteter.

Tillsammans med din orderbekräftelse har du även fått information om Elmias Utställarförsäkring.

Nedan finns mer information om försäkringen och kompletta försäkringsvillkor. Du kan ladda ner dem som PDF-filer.

Försäkringen gäller under förutsättning att betalning skett på förfallodatum.

Elmia utställarförsäkring villkor

Kompletta försäkringsvillkor (uppdaterat 2016-04-11)

Elmia utställarförsäkring villkor

Kompletta försäkringsvillkor för försäkringar tecknade t.o.m. 2016-04-10

Tryggt mässdeltagande

Information om försäkringen finner du här


Gods och transporter

Du kan skicka gods till Elmia. Här hittar du leveransadresser och övrig information kring gods och transport. FÖR ALLA UPPDRAG GÄLLER NSAB 2000.

Märkning av gods

Det är mycket viktigt att du märker godset noggrant enligt nedan:

Leveransadress:

Mässans namn
Monternr, Företagsnamn
Kontaktperson samt telefonnummer
Mässvägen 12
SE-554 54  JÖNKÖPING, SVERIGE

Leverans av gods före mässan

  • Lossning sker automatiskt vid ankomst till mässområdet enligt gällande prislista.
  • Vid behov av lagring före eller efter mässan kontakta Elmia Transportservice.

Elmia Transportservice

Elmia Transportservice ansvarar inte för gods som är avställt i obemannade montrar. Vi rekommenderar att ni som utställare tecknar en heltäckande utställarförsäkring.

Elmia Transportservice – se Vem svarar på vad? för kontaktinfo

Servicebemanning under mässan

Truckhjälp

Tid utöver bemanningstiden bokas hos Elmia Transportservice, senast 2 veckor före mässan.

Lagring av tomemballage debiteras enligt gällande prislista

  • Lagring av tomemballage debiteras enlig gällande prislista.
  • Viktigt att emballaget märks med företagets namn och monternummer. Märklappar finns att tillgå hos Elmia Transportservice utanför Hall D och i Lobby Nord/Syd.
  • Efter mässans slut får ni tillbaka tomemballaget efter att mattorna är borttagna i gångarna.

Efter mässan - viktigt att tänka på

  • Utflytt får ske först efter att mattorna tagits bort från gångarna.
  • Godset som ska transporteras måste vara tydligt märkt. Det ska även finnas en utskriven fraktsedel där det framgår vem som betalar frakten och vilken speditör som kör godset. 
  • Du bokar själv transporten hos en speditör.
  • Lämna godset i din monter.

Övriga tjänster

  • Placering av gods i monter enligt anvisningar
    Elmia placerar era maskiner eller redskap efter era önskemål. Skicka skiss med anvisningar till Elmia transportservice.
  • Uthyrning av liftar
    Förbeställ din lift hos Elmia Transportservice. OBS! Elmia kräver godkänt förarbevis på allt arbete i och framförande av lift.
  • Bandning
    Vi bandar ert gods efter mässans slut.
  • Uthyrning av personal
  • Försäljning
    Diverse förpackningsmaterial finns till försäljning.

Kontakta Elmia Transportservice för mer information.


Hjälp under mässan

Har du några frågor under mässan så vänd dig till personalen i Informationen.

De kan besvara dina frågor direkt eller hänvisa dig vidare till rätt person. Du kan även få hjälp med enklare kopiering

Information Syd 
Tel +46 36 15 21 17, 15 21 18
Fax +46 36 16 48 25
E-post infosyd@elmia.se


Vem svarar på vad?

Personal/Ansvarsområde 

Tel Fax
Elmias växel +46 36 15 20 00 +46 36 15 22 29

Projektledare
Maria Sollenby

+46 36 15 22 72 +46 36 71 85 44

Internetuppkoppling,
Data, IT
Lars Persson

+46 36 15 22 74 +46 36 16 46 92
Konferenslokaler
Annika Pettersson
+46 36 15 21 37 +46 36 71 85 44
Blommor
Eva Pettersson
Evas Floristtjänst 
+46 707 35 17 35   
Elmia
Mässrestauranger

Sodexo
+46 36 15 21 71 +46 36 71 08 60
Elmia
Transportservice

Mikael Bergdahl
Thomas Friman
+46 36 15 22 85
+46 36 15 22 86
+46 36 16 66 80
Spedition/
Transport Utrikes
fairs.se@dbschenker.com
+46 31 337 05 70 +46 31 337 05 07
Elmia
Utställarförsäkring
Hans Thunström, Länsförsäkringar
transport@lansforsakringar.se
+46 73 964 27 50   

Resa & boende
Boka boende online

   

Direkttelefoner under mässan  
Infodisk Lobby Syd


+46 36 15 21 18

+46 36 16 48 25

Alkoholbestämmelser

Elmias restauratör Sodexo AB har utskänkningstillstånd för anläggningens restauranger, hallar och konferensavdelning. Det innebär att du som utställare måste vända dig till Sodexo om du vill servera alkohol i din monter.

Sodexo restauranger levererar då direkt till er monter enligt gällande prislista. Servering av alkoholhaltliga drycker måste enligt alkohollagen hanteras av serveringspersonal.

Sodexo restauranger ombesörjer uthyrning av serveringspersonal. Det är inte tillåtet att ta med egen alkohol eller serveringspersonal.

Alkohol får serveras tidigast från och med kl 11.00.

Vid frågor vänligen kontakta: Beata Magnusson, 036-15 21 56, beata.magnusson@sodexo.com