Polaris klassar sina fyrhjulingar som traktorer

Den nya generationen fyrhjulingar, med förare och passagerare sida vid sida, påminner inte så lite om bilar. Men de får inte köras på allmän väg.

Polaris har löst problemet.

– Alla fordon i Ranger-serien är numera klassade som traktor, berättar Bertil Tell på Polaris.

Genom traktorklassningen är alla frågetecken uträtade. För att köra fordonen på allmän väg, krävs traktorkort eller det nya AM-kortet för moped.

På samma gång som allmänna vägar blivit tillåtet område har Polaris satsat hårt på att erbjuda fler motoralternativ. Eller rättare sagt olika slags bränslen. Fyrhjulingar brukar köras på bensin, men nu finns även diesel som alternativ.

Senaste tillskottet är batteridrift. Och den elektriska varianten har prestanda som ligger nära de fossildrivna versionerna. Kraften kommer från åtta batterier på vardera 175 Ah. De ger en körsträcka på upp till 80 km. Toppfarten är 40 kilometer i timmen med äkta fyrhjulsdrift.

Den återkommande frågan är hur man tankar sitt fordon. Bertil Tell öppnar handsfacket och visar lösningen.

– En vanlig enfas stickpropp, säger han.

Att fyrhjulingarna förvandlats till traktorer och fått mer professionella kraftkällor har enligt Bertil Tell en förklaring. Tidigare sågs dessa fordon, med det mer internationella namnet ATV, mer eller mindre som leksaker.

– Leklusten går över efter några månader och sedan inser man att det här är arbetsredskap och ställer kraven därefter, säger Bertil Tell.

Publicerad
2011-05-27
Bilder
– Det räcker med en vanlig stickpropp för att klara 80 kilometers körning, säger Bertil Tell på Polaris. Bakom syns den dieseldrivna versionen.
Under sätet ligger åtta batterier på 175 Ah vardera.