John Deere

John Deere bygger vidare på traditionella styrkor

Bruchsal, 5 september 2016 – Trots relativ starka ekonomiska motvindar, som svaga basvarupriser, ogynnsamma växlingskurser och politisk instabilitet, förblir John Deere optimistisk vad gäller företagets utveckling av sina huvudaktiviteter.


”I våra fortgående ansträngningar att förse våra kunder med avancerad teknologi och innovativa, intelligenta lösningar, är vi övertygade om att vi har inkluderat alla de viktiga marknadssegmenten,” säger Helmut Korthöber, John Deeres marknadsdirektör för Region 2 (Europa, OSS, Nordafrika, Främre Orienten och Mellanöstern).

”Vi fortsätter att förbättra vår produktportfölj genom att återlansera mindre traktorer och pressar, att uppgradera våra professionella linjer tröskor och sprutor och genom att utöka vårt stortraktorsegment med ett nytt 8R-serien flaggskepp. Och med våra nya StarFire 6000 DGPS satellitmottagare, fortsätter vi att förbättra uppkopplingen av våra maskiner med John Deere FarmSight-produkter och tjänster för lösningar beträffande precisionslantbruk.”

Många av dessa innovativa produkter är resultatet av John Deeres åtagande till forskning och utveckling, vilket återspeglas i kostnader till mer än 1,4 miljarder US$, eller 5,5 procent av netto maskinförsäljningen under 2015 (d.v.s. mer än 6 miljoner US$ varje arbetsdag).
Enligt Korthöber, var det ett välbetänkt råd för John Deere att fullfölja konsolideringen av återförsäljarnätverket som en del av strategin ”Morgondagens återförsäljare” för några år sedan, ”en process som våra huvudkonkurrenter fortfarande har framför sig.” Som ett resultat har John Deere återförsäljarna investerat mer än 300 miljoner Euros i personal, produktspecialisering och nya anläggningar, för att effektivare kunna uppfylla kundernas behov. Under de senaste 10 åren, har John Deere återförsäljarna mer än fördubblat genomsnittsstorleken, och samtidigt behållit närheten till kunderna, tillägger Korthöber.

Den nyligen lanserade John Deere 6M-serien traktorer, återlanseringen av 5R-serien, plus uppdateringar av kompaktare traktorer och animalieprodukter, återspeglar John Deeres åtagande att hjälpa lantbruk av alla storlekar. ”Vi vill också fortsätta att fokusera på storjordbruk och maskinstationer, något som bör bidra med en tillfredsställande lönsamhet för både våra under och våra återförsäljare,” säger Korthöber.

Utbyggnaden av en arkitektur av öppen uppkoppling och integrering av intelligenta lösningar i professionell lantbruksutrustning förblir en huvudingrediens i John Deere FarmSight precisionslantbruk. Sedan 2002, har John Deere noterat mer än 300 000 AutoTrac-akiveringar, tillgänglig på 94 olika världsmarknader.

”Mellan 2009 och 2015 har antalet AutoTrac-aktiveringar ökat med ungefär 190 procent. Det visar det snabbt växande behovet av verktyg som förbättrar maskin- och logistikoptimering, samt bidrar till faktabaserade beslut,” påpekar Korthöber.

”Samtidigt med fokusen på innovation, förblir John Deere trogen sina huvudvärderingar integritet, kvalitet och åtagande. När vi nu 2017 närmar oss det 180:e året i företagets historia, kan vi stolt se tillbaka på vad vi har åstadkommit under våra 60 år i Europa, inklusive fem decennier av åtagande till de Brittiska och Irländska marknaderna via deras egna försäljningsfilialer.”

Publicerad
2016-09-13