Anders Ekdahl avslutar ordförandeskap för AutomaTHINK

I september avslutade Anders Ekdahl sin tjänst som VD på branschföreningen Sinf. Efter sex år förtjänstfulla år som ordförande i AutomaTHINK lämnar Anders samtidigt över ordförandeklubban till Stefan Gustafsson Ledell, sektorchef för Elmias industrimässor, som går in som interim ordförande till årsskiftet.

Anders Ekdahl

- Det har varit otroligt spännande att ha fått leda AutomaTHINKs arbete och diskussioner under de gångna sex åren. Svensk industri är duktig men för att stärka konkurrenskraften finns en rad områden där förutsättningarna måste förbättras, menar Anders.

Frågor som tankesmedjan lyft sedan starten är bland annat behovet av industriminister och mer fokuserad industripolitik, lärdomar från Industrie 4.0, myterna som industrin brottas mot, problemen som kompetensbrist skapar och det egna ansvaret som industrin att vara en attraktiv arbetsplats.

- Anders har med sitt breda kunnande om industrin och småföretagens förutsättningar gjort en fantastik insats som ordförande, säger Stefan Gustafsson Ledell, Elmia.

Anders försvinner dock inte helt från AutomaTHINK utan kommer fortsättningsvis vara involverad i det nystartade Advisory Board, där engagerade företagare inom tillverkningsindustrin agerar bollplank till tankesmedjans ledamöter.

- Jag brinner för entreprenörskap och det är något som svenska leverantörsindustrin är duktiga på. Däremot finns det mycket att göra när det gäller för SMF att göra sin röst hörd och det ska bli spännande att vara med och driva AutomaTHINKs Advisory Board, avrundar Anders.

2017-11-20
Anders Ekdahl