Fyra megatrender inom fordonsindustrin

De traditionella svenska industrierna måste anamma den nya tekniken och automatisera mer, annars tappar vi konkurrenskraften.

Det menar Peter Bryntesson på Fordonskomponentgruppen (FKG).

– Det är stora förändringar på gång, säger han under en konferens om robotiserad automation på Elmia i Jönköping.

Peter Bryntesson på Fordonskomponentgruppen (FKG).

Ny teknik innebär också nya affärsmöjligheter vilket många företag börjar upptäcka. Det innebär att traditionella branscher nu blir konkurrensutsatta på ett nytt sätt. Ett exempel är fordonsindustrin som upplever en ny tidsålder.

– Förr var det få stora företag som hade monopol på våra medborgare, det vill säga slutkunden. Men nu börjar det komma andra företag med ett annat synsätt i fordonsbranschen. Dessa är inte särskilt intresserade av fordonet i sig utan ser det som en bärare av information och mediaförmedlare. De bygger fordonen med andra baktankar än traditionella tillverkare, säger Peter Bryntesson som menar att trenden syns i såväl den lätta som tunga fordonsindustrin.

Att mängder av nya utomeuropeiska bilmärken närmar sig Europa är ytterligare en del i den allt hårdnande konkurrensen.

– Det är stora förändringar på gång. I Kina till exempel finns det omkring 70 nya bilmärken som är på väg att komma hit och fajtas om slutkunden som köpare, säger Peter Bryntesson.

Därför är det viktigt för den traditionella industrin att hänga med. Peter Bryntesson nämner fyra tydliga krafter som driver utvecklingen: miljöarbete, urbanisering, nyttjandegrad samt digitalisering.

– De måste anamma den nya tekniken och förstå vad slutkunden vill ha.

 

Peter Bryntesson ser fyra megatrender inom fordonsindustrin just nu:

  • Underhåll – minskade underhållskostnader och andra kundrelationer.
  • Planering/effektivisering – 20 procent besparing av förädlingsvärdet och mer flexibel produktion.
  • Självbeslutande/AI – produktionssystemet tar egna (och bättre) beslut, vilket innebär en ny typ av personal och mindre produktionskostnad.
  • Affärsmodeller – exempelvis leasing av artiklar till slutkund.

– Det viktigaste för leverantörsindustrin är att sätta sig in i megatrenderna som pågår. Och göra något! Sitt inte och vänta in vad som ska komma, säger Peter Bryntesson.

Publicerad
2017-10-30
Bilder
Peter Bryntesson på Fordonskomponentgruppen (FKG).
Peter Bryntesson på Fordonskomponentgruppen (FKG).