Världstoalettdagen 19 november

Har du tänkt på hur ditt liv skulle se ut om du inte hade tillgång till en toalett? Så ser tyvärr tillvaron ut för 2,5 miljarder människor just nu. En av dem är 12-årige Mustapha, som bor i en del av Madagaskar där det saknas tillgång till rent vatten och sanitet.

Inför FNs Världstoalettdag den 19 november har WaterAid startat kampanjen I love Toa, som syftar till att öka kunskapen om sanitetskrisen i världen och ge fler människor tillgång till sanitet.

Mustapha är 12 år och bor i Morondova, en liten stad på västkusten i Madagaskar. Han lever med sin familj i ett slumområde där det saknas tillgång till rent vatten och sanitet. Mellan husen kastar invånarna sina sopor. Flera toaletter har byggts hängandes över skräpet och toaletterna töms direkt på toppen av sopbergen. När tidvattnet kommer in svämmar det över området och tar med sig skräp och avföring in i folks hem.

- Det händer ofta att jag inte kan gå i skolan för att jag är sjuk. För att få bättre liv så behöver vi en ordentlig toalett för varje hus så att vi inte blir sjuka. Jag vill göra mitt liv bättre. Jag vill kunna gå i skolan, berättar Mustapha.

Människors rätt till toalett är en fråga om säkerhet, jämställdhet, hälsa, utbildning och värdighet. Idag saknar 2,5 miljarder människor tillgång till en toalett och konsekvenserna är katastrofala. WaterAid arbetar för att alla människor ska ha tillgång till sanitet, kunskap i hygien och rent vatten. Sedan starten 1981 har WaterAid hjälpt 19 miljoner människor att få tillgång till rent vatten och sanitet.

Världstoalettdagen, den 19 november, har i år deklarerats som officiell FN-dag. Detta gjordes i samband med att FNs generalförsamling den 24 juli antog en resolution kring "Sanitation for All". Att just sanitet får extra uppmärksamhet är ingen slump. I raden av mål inom FNs Millennium Develoment Goals, är sanitet ett av de som sannolikt inte kommer uppnås innan 2015.

För att konkretisera toalettens betydelse har WaterAid tagit fram tio anledningar att älska din toalett. Bland dessa finns:

  • Du slipper visa rumpan för hela arbetsplatsen när du behöver ”gå”. Din toalett är en del i att ge dig ett värdigt liv som människa.
  • Du behöver inte halka i dina grannars och vänners avföring.
  • Din toalett gör att du får leva i snitt 20 år längre än dem som inte har tillgång till en toalett. 

Se alla anledningar och rösta på din favorittoalett på www.ilovetoa.se


Om Kampanjen I Love Toa:

I samband med Världstoalettdagen genomför WaterAid kampanjen I love Toa med syfte att öka kunskapen om sanitetskrisen i världen och samla in pengar för att fler människor ska få tillgång till sanitet. Ett antal toaletter designade av välkända personer kommer att ställas ut i gallerian Mood Stockholm och ligga uppe på kampanjsidan www.ilovetoa.se. Mellan den 15-22 november kan du rösta på din favorit. För varje röst som läggs, skänker kampanjens huvudsponsorer 10 kronor till WaterAids arbete. 

”I dessa delar av världen handlar det inte om tillgång till en WC utan snarare om enklare sanitetslösningar, men vi vill använda oss av WCn som en symbol som vi i Sverige kan relatera till”, säger  Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare WaterAid.

I kampanjen I love Toa samarbetar WaterAid med huvudsponsorerna Gustavsberg, Svenska PostkodLotteriet och Indiska samt samarbetspartners Panduro och Mood Stockholm

Om WaterAid:

Utan rent vatten eller sanitet fastnar människor i en ond cirkel av fattigdom och sjukdom. I världens fattigaste samhällen förlorar främst kvinnor och barn dyrbar tid på att hämta vatten, barn dör av förebyggbara diarrésjukdomar och öppna kloaker löper genom samhällena.

WaterAid är en internationell organisation som arbetar i 27 länder världen över för att säkerställa tillgången till rent vatten, sanitet och kunskap i hygien för de allra fattigaste. WaterAid har verkat i över 30 år och har sitt ursprung i Storbritanniens VA-industri.

WaterAid samarbetar med lokala partners vilket är en viktig del av WaterAids arbete, då är övertygade om att detta är den mest progressiva och hållbara strategin som kan tillämpas. Med praktisk teknik och rätt kompetens i samhället kan teknik hållas fungerande under en lång tid. 

Omfattningen av vatten- och sanitetskrisen innebär emellertid att hjälporganisationer inte kan lösa frågan på egen hand. Därför arbetar WaterAid med opinionsbildning och påverkansarbete på lokal, nationell och internationell nivå. På så sätt påverkas regeringar och andra tjänsteleverantörer att prioritera rent vatten och sanitet.

Samarbeten med och engagemang från företag, institutioner och privatpersoner möjliggör WaterAids verksamhet. I Sverige har WaterAid funnits sedan 2009. Flera av organisationens svenska vänföretag har VA-relaterad verksamhet, däribland tex Cirkulation, MalmbergGruppen, Umeva, Pollex och Elmias VA-mässa.

www.wateraid.se

Publicerad
2013-11-15