Elmia Polymer går mot ny succé

Redan nu står det klart att Elmia Polymer blir årets händelse för svensk plast- och gummiproduktion. Mässan var nästan helt fullbokad i februari och många ser fram mot ett välpackat program med fokus på nya affärer i en expansiv bransch.

– Elmia Polymer är den viktigaste plastmässan i Sverige. Det är unikt med maskiner i drift och alla vet att det är branschens naturliga marknadsplats. Vi har ställt ut på Elmia Polymer sedan starten 2009 och vi är med i år också, säger Andreas Bladh, marknadschef och delägare på Quiptec, som marknadsför, säljer och servar utrustning för platsindustrin. 

Elmia Polymer etablerade sig snabbt och på allvar inom plast- och gummibranschen när den första mässan hölls 2009. Senaste mässan 2012 samlade 121 utställare och över 7 000 besökare. I dag är Elmia Polymer Skandinaviens största renodlade mässa för plast- och gummiindustrin. Redan i januari i år var monterytan bokad till 80 procent och resten av ytan var i stort sett reserverad.

Effektiv produktion

Mässan kommer att bjuda på ett stort utbud av produktionsutrustning och material. Elmia Polymer har i år extra fokus på effektiv produktion och automation, de viktiga faktorer som gör de svenska tillverkarna mer konkurrenskraftiga.

Företaget Quiptec, med huvudkontor i Anderstorp, är generalagent för Moretto i Sverige som i år för första gången har en monter i egen regi på en mässa i Skandinavien.

– Moretto är ett världsomspännande företag och aldrig tidigare har Moretto valt att satsa på en mässa i Skandinavien, så som de gör nu i år. De kommer att ha en egen monter med personal och de baserar utrustningsnivån utefter vad vi vill ha, säger Andreas Bladh.

Varför satsa på Skandinavien?

– En anledning är att Quiptec sålde en stor anläggning från Moretto till Nolato Gota i Götene. Det är norra Europas mest högteknologiska system och har bland annat övervakning av processer. Vi har under en längre period känt av att det finns ett uppdämt behov av att nyinvestera i kringutrustning, och under det senaste året har det visat sig att den känslan var rätt, menar Andreas Bladh.

– Det känns som att Sverige har potential och vi syns lite extra ute i Europa nu. Jag är också glad att Moretto satsar på Elmia Polymer och vi ser fram emot årets mässa som är den enda svenska mässan vi kommer att ställa ut på i år, tillägger Andreas Bladh.

 

Publicerad
2015-02-26
Bilder
Andreas Bladh, marknadschef och delägare Quiptec
Andreas Bladh, marknadschef och delägare Quiptec