Bioplast med ostronskal blev en succé

Återanvändning, återvinning och förnyelsebar råvara – tre ben som Trioplast står på i tillverkningen av miljövänliga produkter. Utmaningen är att hitta en lönsam tillverkningsprocess av det tredje benet.
– Det finns alltid en punkt i volymen man måste över för att nå framgång. Ska man upp där så får det inte vara någon stor skillnad på priset, säger Pär Wik, försäljnings- och marknadschef på Trioplast/Ekmans.

Ett konkret exempel är Trioplast/Ekmans material Trio Biomarine som innehåller 25 procent granulat från ostronskal. Ett material som används till vanliga plastpåsar i dagligvaruhandeln.
Från idé till färdig produkt tog processen endast sex månader. Däremot dröjde det nästan ett år att komma upp i lönsamma och rationella nivåer.
Första kunden blev Åhléns i början av 2014 och nu är efterfrågan på materialet stort.
– De flesta företag vill vara först men när de väl kommer till punkten då de ska trycka på knappen och skriva under, krävs det lite extra djärvhet och intresse. Vi blev naturligtvis jätteglada över att Åhléns var först och har förstått att det var en aktivitet helt i linje med den position de vill ta när det gäller ett hållbart samhälle, säger Pär Wik.

Ett tydligt mönster bland de kunder som valt Trio Biomarine är att företaget har en agenda vad gäller miljövänliga produkter. Därför är de även villiga att betala lite extra för ett mer hållbart alternativ.
Något som ibland kan vara svårt att motivera för en inköpsavdelning.
– Det stora dilemmat generellt sett är att ingen är villig att betala för hela vägen till de stora volymerna. Den kostnaden måste vi som producerar ta. Någonstans börjar alltid ett nytt material vid 1 kilo, eller 1 000 kilo, och då är det en utmaning att få ihop det, säger Pär Wik.

Det är kalken i ostronskalen som gör att de kan användas som utfyllnad i den konventionella plasten. Kalk är visserligen inget nytt material i plasttillverkningen – det innovativa med Trio Biomarine är att använda kalk från en förnyelsebar biomassa.
– Plast är, oftast oförtjänt, alltid i skottgluggen i miljödebatten och därför måste vi ha en effektiv och miljövänlig verksamhet. Vi tar vårt ansvar genom olika projekt, bland annat ett med Chalmers där vi tittar på sockerrör och etanolbaserad plast. Sedan har vi ostronskalen samt ett projekt tillsammans med skogsindustrin, säger Pär Wik.

Är bioplaster framtiden?
– Det är jag ganska övertygad om och om vi inom industrin kan börja presentera mer attraktiva alternativ skulle marknaden kunna växa. Kunderna ligger lite före, för det finns en efterfrågan som vi inte klarar av att mätta.

Publicerad
2015-02-19
Bilder
Pär Wik, försäljnings- och marknadschef på Trioplast/Ekmans med nya bioplastpåsen av bland annat ostronskal som Åhléns använder. Foto: Creative Commons
Pär Wik, försäljnings- och marknadschef på Trioplast/Ekmans med nya bioplastpåsen av bland annat ostronskal som Åhléns använder. Foto: Creative Commons