Axjo slår på stora trumman

Trätrummor var under lång tid standard för förvaring av ­kablar, trådar och kätting. Sen bröt Axjo ny mark med emballagelösningar i polymera material. Idag har företaget 800 olika produktvarianter och en tillverkning där samtliga processer är automatiserade.

På mitten av 90-talet anade dåvarande ägaren till Axjo i Gislaved att det fanns enorm potential för plasttrummor i kabelindustrin. En rundresa i branschen stärkte tankarna och sedan dess har det rullat på.
– Det har hänt mycket i kabelindustrin sista tiden. Bland annat vill aktörerna kostnadseffektivisera och få ner dimensionerna på kablarna, vilket kräver mer av emballagen, säger VD:n Jacob Nilsson, som tillträdde för åtta år sedan.
Fördelarna som Axjo visar upp när de jämför sig med lösningar i trä är flera. Plastemballagen är i regel 50 procent lättare och eftersom grundråvaran är till 100 procent återvunnen, blir produktionen miljövänligare. Dessutom är produkterna mer väderbeständiga.
– En trätrummas vikt kan variera stort beroende på om det är torrt eller vått. Och i varma klimat kan det bli problem när träet förändras så att spikarna rör sig och skadar kabeln, säger Jacob Nilsson.

Förutom materialvalet har Axjo automatisering som en tydlig framgångsfaktor. 2003 inleddes en satsning med att försöka dubbla omsättningen utan att förändra antalet anställda.
– Vi lyckades och nu inser vi att det finns möjlighet att dubbla den en gång till. Det gör vi bäst genom att behålla verksamheten i Sverige. Vi har en unik möjlighet här med välutbildade tekniker och det är svårt att komma upp i samma effektivitet och automatiseringsgrad i andra länder. I lågprisländer är visserligen timkostnaden lägre, men det finns inte samma kunskap kring automatisering och därför krävs det fler personer till varje maskin.

Publicerad
2015-02-19
Bilder
Jacob Nilsson, VD Axjo
Jacob Nilsson, VD Axjo