Slutrelease

Positiva toner på odlarnas egen branschmässa

Trots ett relativt dåligt år för odlarna spirade och grodde framtidstron på den nordiska branschmässan Elmia Odla. Flera av utställarna betonade vikten av att ha ett eget forum för att träffas och prata om framtidens förutsättningar, se på nya maskiner och produkter och göra affärer.

– Det här är den enda mässan vi har i Sverige som riktar sig mot odlare och det är viktigt att ha en sådan samlingspunkt. Därför är mässan bra, allt är samlat här på ett ställe, säger Andreas Agardh, projektingenjör på EMVE i Sweden AB, med rötterna i Åstorp.

EMVE fick känna på stort intresse för sin nya automatiska packmaskin Casepacker CP 505, som på den förra upplagan av Elmia Odla för två år sedan bara fanns med som en demovisning i deras monter. Nu är den färdig och kunde visas i fullt bruk, komplett med våg och kamera och en kapacitet på upp till 60 påsar i minuten, beroende på påse och produkt.

Klimatförändringarna var förstås ett hett ämne på Elmia Odla som märktes både i seminarier och i diskussioner. Året har varit mycket tufft och effekter av hastiga och extrema klimatförändringar har drabbat många odlare, till exempel i form av angrepp av bladmögel. En särskild utmaning är att växtskyddsmedlen blir allt färre, samtidigt som klimatförändringarna etablerar nya skadegörare och hot mot odlingar.

Men nya odlingsmöjligheter är också många. Förutsättningar finns för att öka både odling av tomater och vitkål i Sverige, och eftersom det samtidigt råder stor brist på odlare är det en framtidsbransch, menade LRF Trädgård.

– Sveriges befolkning ökar och därmed ökar efterfrågan. Ju mer vi kan odla i Sverige desto bättre, säger Gunilla Nordberg, vice ordförande på LRF Trädgård.

– Det är en tuff bransch men jag tror det blir mer plus än minus för oss odlare i Sverige. Jag hoppas att det blir ännu större efterfrågan på potatisodling framöver, säger Bruno Bergmar, ägare och vd för Bjälbo Trädgård på Östgötaslätten.

Besökssiffran för Elmia Odla 2014 blev 1004. En liten mässa, men med stark framtidstro och affärsmöjligheter.

– Den här mässan är viktig för branschen. För oss är det viktigt att vara här och både träffa våra kunder och visa upp oss för konkurrenter, säger Athanasios Sarpetsas, säljansvarig i Sverige för det nederländska förpackningsföretaget NNZ.

Elmia Odla är en specialmässa och mötesplatsen för Skandinaviens odlare som arrangeras vartannat år. Mässan arrangeras nästa gång 2016.

 

 

Kontakt

Maria Lindsäth, projektledare, +46 36 12 22 28, maria.lindsäth@elmia.se

Annika Lindskog, presservice, +46 36 15 22 56, annika.lindskog@elmia.se

Publicerad
2014-12-10
Bilder
Grimme Skandinavien. Foto: Anna Hållams
Grimme Skandinavien. Foto: Anna Hållams
EMVE. Foto: Anna Hållams
EMVE. Foto: Anna Hållams