Hobby ser uppåt – trots lågkonjunktur

Svag konjunktur och vikande försäljningssiffror i husvagnsbranschen. Men för Hobby ser det ljust ut.

– Vi har ökat både i försäljning och i marknadsandelar, säger Mats Svensson, vd på marknadsledaren Hobby.

Anledningen till Hobbys positiva trend tror Mats Svensson beror deras breda sortiment och att de ligger lägre i pris än många konkurrenter.

– Våra produkter har bra design, vettig kvalitet och vi ligger på en prisnivå under de allra flesta. Vi har vår publik och når en annan målgrupp än många av de andra också. Sedan har vi ett starkt återförsäljarnät, säger han.

Hobby Fritid har även märkt av att många av de barnfamiljer som man tappade som kunder under de svåra åren i slutet av 00-talet har kommit tillbaka.

– När det går dåligt för Sverige är det lätt att barnfamiljerna försvinner, men nu har vi märkt av att de är tillbaka igen, säger Mats Svensson.

Till 2014 har bland annat Hobby Fritids De Luxe-modeller fått en helt ny utvändig design som visas upp på Elmia Husvagn Husbil.
Dessutom har man lanserat en ny lättviktsserie, De Luxe easy, som passar in i deras fokus att göra sina husvagnar och husbilar lättare, för att få bättre lastvikter.

Publicerad
2013-09-12