Exklusiva Carthago vill nå nya målgrupper

Tyska Carthago som är känt för exklusivitet har kommit in på svenska marknaden med kraft.

Nu vill de bli bredare och nå andra målgrupper. I samband med Elmia Husvagn Husbil lanserar Carthago en ny, billigare modell – Compactline.

– Tidigare har vi varit för smala. Nu har vi något att erbjuda till alla, säger importchefen Jan Sinivaara.

Compactline är en helt ny serie husbilsmodeller som Carthago presenterar i samband med Elmia Husvagn Husbil.

– Vi tummar aldrig på Carthago-kvaliteten, så den är exklusiv i kvalitet, men inte i pris. Compactline är vår stjärna under Elmiamässan, säger Jan Sinivaara.

Carthago har vuxit sig större och större på den nordiska marknaden under de senare åren. Med Compactline hoppas man bli ännu bredare i och med att man kan erbjuda modeller till fler målgrupper.

– Nu har vi hela modellpaletten. Det är kunderna som bestämmer hur bilarna ser ut, vi måste lyssna på våra kunder, säger Jan Sinivaara.

Carthago erbjuder nu även specialkonstruerade modeller för den nordiska marknaden. Både vad gäller prissättning, designskillnader och annorlunda garantitider.

– Marknaden är annorlunda i Norden jämfört med till exempel Tyskland. Klimatet är tio grader kallare, vilket gör att bilarna måste vara tåligare. Dessutom kräver nordbor längre garantier och ett pris där allt ingår, till skillnad mot tyskarna som vill ha ett lågt grundpris där extrautrustningen läggs till efter hand, säger Jan Sinivaara.

Publicerad
2013-09-12