»Det här är kundernas pris!«

Falu Energi & Vatten blev årets Fjärrvärmeföretag

Priset till årets Fjärrvärmeföretag 2014 delades ut på Fjärrvärmemässans första dag. Stolt vinnare blev Falu Energi & Vatten:

– Vi jobbar målmedvetet med att utveckla vår verksamhet och anpassa oss efter en omvärld i förändring. Vi har lyckats omsätta den kollektiva styrkan i fjärrvärmen till att skapa individuella lösningar, säger Bengt Östling, fjärrvärmechef på Falu Energi & Vatten. 

Det är branschorganisationen Svensk Fjärrvärme som delar ut priset och deras motivering av vinnaren 2014 lyder: ”År 2030 värmer vi varandra med återvunnen energi. Branschen har vägen klar för sig. Den innefattar tre förflyttningar i sättet att tänka och handla gentemot kunder och leverantörer. Det finns ett företag, som när det gäller dessa förflyttningar, gått före. Detta företag har löst enskilda kunders individuella behov genom att exempelvis erbjuda prislistor med flera prisalternativ och miljömärkt fjärrvärme. Man har också bytt fokus från egen produktion till att leta värme som redan finns. Man har bjudit in kunder och andra intressenter till samverkan till ett hållbart energisystem genom att delta i kund- och prisdialoger, utveckla regionala fjärrvärmenät och samarbeta med lokala fjärrvärmeleverantörer. Och dessutom arbetar företaget efter visionen: »100 procent nöjda kunder – idag och imorgon.«

 

En utmärkelse att förvalta

– Det betyder såklart mycket att få en sådan här utmärkelse. En stor ära och något att förvalta. Framförallt är det här en god möjlighet att sprida budskapet om våra kunder. Förtroendet från dem är jätteviktigt. Det här är i mångt och mycket kundernas pris. Genom att kunderna har förtroende för oss som fjärrvärmeleverantör kan vi bygga och utveckla system tillsammans, säger Bengt Östling.

Vilket är ditt bästa tips till andra fjärrvärmeleverantörer – vad ska de göra för att stå här som årets fjärrvärmeföretag 2015?

– Tänka nytt och våga satsa. Det kanske är lättare att agera så i ett mindre bolag som Falu Energi & Vatten med korta beslutsvägar. Men våga ta steget och förändra, säger Bengt Östling.

 

 

Fakta om tävlingen Årets Fjärrvärmeföretag:

Svensk Fjärrvärme utmanar branschens medlemmar att bli årets bästa fjärrvärmeföretag. Syftet är att öka intresset för fjärrvärme och öka kännedomen om fjärrvärmens vision: Fjärrvärme 2030 - Vi värmer varandra med återvunnen energi. Kriteriet för att kunna vinna är att företaget har arbetat med någon av de förflyttningar som identifierats som nödvändiga för att nå visionen:
Från one-size-fitz-all till skräddarsytt
Handlar om att lösa enskilda kunders individuella behov. Visa att fjärrvärme är en individuell tjänst trots att uppbyggnaden är kollektiv.
Från värmeproducent till värmeleverantör
Ändra fokus från egen produktion till att leta upp värme som redan finns och låta konsumenten vara producent i vissa fall.
Från själv är bäste dräng till aktiv samverkan
Handlar om att aktivt bjuda in sina kunder, leverantörer och andra energi- och samhällsaktörer för att tillsammans med dem skapa riktigt hållbara energisystem.

Publicerad
2014-09-30
Bilder
Bengt Östling, fjärrvärmechef på Falu Energi & Vatten gratuleras till priset Årets Fjärrvärmeföretag 2014 av Ulrika Jardfelt, vd på Svensk Fjärrvärme.
Bengt Östling, fjärrvärmechef på Falu Energi & Vatten gratuleras till priset Årets Fjärrvärmeföretag 2014 av Ulrika Jardfelt, vd på Svensk Fjärrvärme.