Woodtiger AB

Woodtiger GJ 30 Hybrid

Woodtiger GJ30, världens första skotare med hybrid drift.

Nu har det gått 7 år sedan den första Woodtigern stod klar för leverans.
Det var då jag och min dåvarande kompanjon hade tagit fram Woodtiger GJ30. Vi tillverkade 21 maskiner fram till år 2013. Från den 1 maj 2013 köpte Kranman AB rättigheterna till Woodtiger och bildade dotterbolaget Woodtiger AB. Sedan dess har vi utvecklat Woodtiger GJ30 med målet att få fram en maskin som ska vara lättkörd och smidig både i skogen samt på vägen. Det skulle visa sig vara en svår ekvation, men lösningen skulle visa sig vara hybriddrift.
Det blev en ny motor, växellåda och en helt ny typ av transmission för denna typen av maskiner. Så den 25 april 2015 stod maskinen äntligen färdig och kunde
premiärvisas som en Världsnyhet.
- Woodtiger GJ30, världens första skotare med hybrid drift.

När man kör i terrängen kör man på hydrostat drivning.
Med alla fördelar som:
Farten anpassas steglöst med pedal i bägge färdriktningar. Under belastning kan även maskinen växlas steglöst. 1a växel 0-2.5 km/h, 2a växel 0-5 km/h.
Under färd framåt kan styrning ske både med ratt eller styrspak. Vid bakåtvänd körning styrs maskinen med styrspak. Maskinen håller samma hastighet även vid utförslut (typ motorbroms). Vid motlut står även maskinen stilla utan att bromspedalen behöver användas.

När man transporterar på väg använder man den mekaniska växellådan. Då körs maskinen som en vanlig traktor. Det är tre gruppväxlar med Hög, Mellan och Låg. Vardera grupp med fyra helsynkroniserade växlar (max 30 km/h). Växellådan är utrustad med fram och back växel, maskinen går lika fort framåt som bakåt.

Största vinsten är bränsleförbrukning på väg som blir hälften av om maskinen körs enbart med hydrostat. Dessutom slipper man problem med varmgång av oljor på sommaren. Med dessa faktorer har vi uppnått våra mål med att få fram en väldigt lättkörd maskin både i skogen och på väg.

Publicerad
2015-05-28
Bilder
Dokument